U današnjem digitalnom dobu, deca su sve više izložena socijalnim mrežama. Ovi virtuelni prostori pružaju brojne mogućnosti za komunikaciju, zabavu i povezivanje sa vršnjacima širom sveta. Međutim, postoji ozbiljan problem koji se javlja kada deca postanu zavisna od socijalnih mreža. Zavisnost od socijalnih mreža može imati štetne posledice na mentalno, emocionalno i socijalno blagostanje dece. Ovaj članak će istražiti neka od istraživanja koja se bave ovom temom i ponuditi rešenja za ovaj rastući problem.
Istraživanja su pokazala da su deca koja su zavisna od socijalnih mreža podložnija raznim mentalnim i emocionalnim problemima. Prekomerno korišćenje socijalnih mreža može dovesti do niskog samopouzdanja, depresije, anksioznosti i osećaja usamljenosti. Konstantno poređenje sa drugima, filtrirane slike i savršeni životi prikazani na socijalnim mrežama mogu dovesti do nerealnih očekivanja i nezadovoljstva sopstvenim životom. Istraživanje objavljeno u časopisu „Journal of Youth and Adolescence“ pokazalo je da deca koja provode više vremena na socijalnim mrežama imaju veću verovatnoću da razviju depresiju.
Osim toga, zavisnost od socijalnih mreža može negativno uticati na socijalne veštine dece. Kada deca provode većinu vremena na virtuelnim platformama, to može smanjiti njihove sposobnosti za komunikaciju u stvarnom svetu. Nedostatak direktne interakcije može otežati razvoj empatije, socijalnih veština i sposobnosti održavanja zdravih odnosa. Istraživanje sprovedeno na Univerzitetu Kalifornija pokazalo je da deca koja su prekomerno koristila socijalne mreže imaju manje prijatelja i lošije socijalne veštine.
Kako bismo rešili ove probleme, potrebno je preduzeti odgovorne korake kako bi se ograničila zavisnost dece od socijalnih mreža. Evo nekoliko rešenja koja mogu pomoći:
Edukacija o medijima i digitalna pismenost
Važno je da deca budu obrazovana o pravilnom korišćenju socijalnih mreža i o njihovim potencijalnim rizicima. Škole i roditelji trebaju pružiti obrazovne programe o medijima i digitalnoj pismenosti kako bi deca stekla veštine za kritičko razmišljanje i donošenje informisanih odluka o svom online prisustvu.
Ograničavanje vremena provedenog na socijalnim mrežama
Roditelji trebaju postaviti jasna pravila o vremenu koje deca provode na socijalnim mrežama. Može se koristiti tehnika „digitalne detoksikacije“, gde se određeno vreme svakodnevno posveti aktivnostima koje ne uključuju elektronske uređaje. Ograničavanje pristupa socijalnim mrežama tokom večere, učenja i spavanja takođe može biti korisno.
Podsticanje (offline) aktivnosti
Deca trebaju biti podstaknuta da se bave različitim offline aktivnostima. Sport, umetnost, čitanje knjiga, druženje sa prijateljima uživo i angažovanje u volonterskim aktivnostima mogu pomoći deci da izgrade zdrave navike i razviju različite interese van virtuelnog sveta.
Aktivno praćenje i podrška roditelja
Roditelji trebaju biti svesni aktivnosti svoje dece na socijalnim mrežama i redovno razgovarati o njihovim iskustvima. Takođe je važno da roditelji budu primer svom detetu i smanje sopstvenu zavisnost od socijalnih mreža. Otvoren dijalog i podrška mogu pomoći deci da se osećaju sigurnije i da se obraćaju roditeljima kada imaju probleme ili nedoumice.
Uvođenje zdravih navika
Deca trebaju biti podstaknuta da koriste socijalne mreže na pozitivan način. To može uključivati aktivno učešće u grupama koje promovišu zajedničke interese, praćenje inspirativnih i obrazovnih sadržaja i izgradnju online zajednica koje podržavaju njihov rast i razvoj.
Zaključak
Zavisnost dece od socijalnih mreža ima štetne uticaje na njihovo mentalno, emocionalno i socijalno blagostanje. Međutim, adekvatna edukacija, ograničavanje vremena na mrežama, podsticanje offline aktivnosti, aktivno praćenje i podrška roditelja, kao i promocija zdravih online navika, mogu pomoći u smanjenju štetnih posledica. Važno je da svi relevantni akteri – roditelji, škole, stručnjaci i platforme za socijalne mreže – rade zajedno kako bi se obezbedio zdrav digitalni okvir za decu i mladež, gde će imati priliku da iskoriste prednosti online sveta, ali i da razviju ravnotežu i blagostanje u stvarnom životu.

Savetnik udruženja „PREOBRAŽENJE“ u prevenciji o internet zavisnosti i edukator u polju zaštite na internetu.
Izvor slike rawpixel.com sa Freepik