Kompjuterske igre i degradacija ljudske ličnosti

Kompjuterske igre i degradacija ljudske ličnosti

Kompjuterske igre su sveprisutni deo naše kulture i nešto više od pukog načina zabave. Pojedini igrači smatraju ovakve igre mnogo privlačnijim od drugih oblika kulture i zabave. No, kakav uticaj igre imaju na nas kao pojedince i na društvo u celini? Postoji mišljenje koje tvrdi da kompjuterske igre mogu dovesti do degradacije ljudske ličnosti.

Virtuelni Svijet kao Zamka

Današnje kompjuterske igre su dizajnirane da budu imerzivne (imerzija=uranjanje). To znači da se korisnicima pruža mogućnost da „uronimo“ u igru, gotovo kao da smo fizički prisutni unutar te digitalne stvarnosti. Vizuelni efekti, zvučna kulisiranja i interaktivna dinamika igara često su toliko realni da igrači mogu osetiti kao da zaista žive unutar te igre.

Kada korisnici urone u virtuelne svetove igrica, izlažu se riziku od osećaja otuđenja u stvarnom svetu. U svetu igre, korisnici često postaju sve svesniji svoje digitalne realnosti, zanemarujući stvarni svet i odnose koji ga čine. Ovakva preokupacija virtuelnim može voditi ka tome da se ljudi osećaju kao stranci ili prolaznici u stvarnom životu. Njihova „domovina“ postaje svet igre u kojem žive i koji živi u njima. Ovo otuđenje se ne odnosi samo na fizički svet, već i na emocionalne i socijalne odnose s ljudima oko sebe. Postoji opasnost da igrači zapostave svoje stvarne odnose, obaveze i aktivnosti u korist digitalnih iskustava.

U ekstremnim slučajevima, preterana potrošnja vremena na igranje može izazvati potpunu nezainteresovanost za sve socijalne i društvene aspekte. Ljudi postaju izolovani, lišeni prijatelja i porodice, i zatvoreni u svojim digitalnim svetovima. Pojmovi „dobro“ i „loše“ postaju zamenjeni pojmovima „pobediti“ i „izgubiti“ u igri.

Zbog ove preokupacije digitalnim, igrači mogu početi da osećaju da su samo prolaznici u stvarnom svetu. S obzirom da je njihova pažnja preusmerena ka digitalnim svetovima, mogu se osećati kao da nisu zaista „tu“ kada su u stvarnosti. Njihov osećaj pripadnosti može se preusmeriti sa stvarnog sveta na virtuelni, što može rezultirati osećajem da je njihova prava „domovina“ unutar digitalne sfere.

Još jedna tačka koja se često ističe je da, zbog svoje preokupacije sa digitalnim svetom, ljudi počinju da gube osećaj duhovnosti ili religioznosti. U takvom stanju, čak i pojam Boga postaje apstraktan i nevažan. Ovo bi moglo voditi ka osiromašenom emocionalnom i duhovnom životu.

Balansirana upotreba kao rešenje problema

Korišćenje tehnologije ne bi trebalo biti isključivo vezano za igre. Može se koristiti za edukaciju, komunikaciju, rad i druge produktivne svrhe, čime se postiže ravnoteža u svakodnevnoj upotrebi. Kako bi se izbegli problemi otuđenja uzrokovani prekomernim igranjem kompjuterskih igara i preteranim uranjanjem u virtuelne svetove, mogu se primeniti sledeća rešenja:

Ograničavanje Vremena Ispred Ekrana

Definisanjem konkretnih vremenskih ograničenja za igranje može pomoći da se održi ravnoteža između stvarnog i virtuelnog života. Na primer, postavljanje alarma koji podseća na pauzu ili korišćenje softverskih alata koji prate vreme provedeno u igri.

Redovne Pauze

Uzimanje redovnih kratkih pauza tokom igranja može pomoći da se „isključite“ iz igre i „uključite“ u stvarni svet. Ove pauze mogu biti korisne za fizičko zdravlje (na primer, izbegavanje problema sa vidom ili bolova u leđima) i mentalno osveženje.

Socijalno Igranje

Ukoliko je moguće, igranje sa stvarnim prijateljima ili porodicom može biti odličan način da se kombinuju društvene interakcije s uživanjem u igri. Ovo može smanjiti osećaj izolacije.

Aktivnosti Van Kuće

Bavljenje hobijima ili aktivnostima van kuće, kao što su sport, čitanje ili druženje s prijateljima, može biti koristan način da se održi ravnoteža između digitalnog i stvarnog sveta.

Svesnost i Refleksija

Periodično razmatranje vlastitih navika i osećaja može pomoći u prepoznavanju kada virtuelni svet postane previše dominantan u svakodnevnom životu. Dnevnik aktivnosti ili razgovor s prijateljem ili članom porodice može pružiti dragoceno razumevanje vlastitih navika.

Edukacija i Razgovor

Edukacija o potencijalnim opasnostima preteranog igranja i otuđenja može pomoći igračima da postanu svesniji svojih navika. Roditelji i staratelji trebali bi razgovarati sa decom o važnosti balansiranja između igranja i drugih aktivnosti.

Profesionalna Pomoć

U ekstremnim slučajevima, gde postoji zavisnost o kompjuterskim igrama ili drugi povezani psihički problemi, važno je potražiti pomoć stručnjaka ili terapeuta specijalizovanog za ovu oblast.

Zaključak

Dok kompjuterske igre mogu služiti kao izvor zabave i čak obrazovanja, postoji i tamna strana koja može izazvati degradaciju ljudske ličnosti kroz izolaciju, otuđenje i gubitak osećaja za stvarni svet. Potrebno je postaviti granice i pronaći ravnotežu između virtuelnog i stvarnog kako bismo očuvali integritet naše ličnosti i društva u kojem živimo.

 

Udruženje građana za borbu protiv narkomanije i ostalih vidova zavisnosti “Preobraženje” je sa svrhom pružanja pomoći pri odvikavanju od bolesti zavisnosti i socijalnog devijantnog ponašanja.

Ukoliko tražite pomoć za sebe ili nekog vašeg bližnjeg, možete nas kontaktirati svakim radnim danom od 09-18 časova na telefone:
+381 64 356 322 0
+381 60 010 641 9

 

ZA SVA VAŠA PITANJA POZOVITE 064 35 63 220